Stress

Stress är de fysiologiska och hormonella reaktioner kroppen har för att anpassa sig till påfrestningar, så kallade stressorer. Stress är en del av vår vardag och är inget farligt. Det är först när man upplever konstant och långvarig stress, och kroppen inte får någon vila, som det kan blir farligt.

Stress kan ha många olika orsaker. Oftast är de negativa, såsom en dålig familjesituation, ett hektiskt arbete, rädsla, smärta eller bråk. Dock kan stress också komma ur mer positiva situationer, såsom giftermål eller en befordran på jobbet. Man kan också vara stressad på grund av understimulering, alltså att man har för lite att göra.



Stress är idag ett stort och utbrett folkhälsoproblem. Det kan finnas många orsaker till detta, men en vanlig teori är att man idag tvingas vara tillgänglig hela tiden via sociala medier, email och i verkligheten. Det finns dock hjälp att få om man upplever för mycket stress i sin vardag.

Vanliga frågor om stress

Hur påverkar stress kroppen?

Stress påverkar inte bara ens psykiska hälsa, utan också kroppen rent fysiskt. Hjärtat slår snabbare, blodtrycket höjs och andningen blir snabbare på kort sikt. På lång sikt kan det finnas mer negativa konsekvenser. Några exempel på dessa är utmattningssyndrom, hjärtproblem, övervikt, huvudvärk, depression, sömnproblem och minskad aptit.

Vad kan jag göra om jag är stressad?

Det finns mycket du själv kan göra för att minska stress. Se till att minska tempot lite om du har ett liv som är för hektiskt och gör dig stressad. Planera också in tid för avkoppling och gör sådant som lugnar ner dig.

Hur vet jag om jag är stressad eller inte?

Ofta när man är stressad känner man det i tankarna. Men ibland kan man vara undermedvetet stressad. Då kan man behöva hålla utkik efter fysiska symptom såsom smärta, illamående och sömnproblem. Ibland kan dessa dock vara tecken på andra sjukdomar istället.