Proteiner

Proteiner används av kroppen för att bygga upp celler, hormoner och enzymer. Sålunda kallas proteinerna för ’kroppens byggstenar’. Ett protein byggs upp av ca 20 aminosyror, varav nio stycken är essentiella. De nio väsentliga aminosyrorna kan dock inte produceras av kroppen själv, och måste sålunda intas via kosten. Proteinrik mat är exempelvis kött, mejeriprodukter och linser.

Det som bygger upp celler, enzymer och hormoner i kroppen är proteiner, sålunda kallas de för ’kroppens byggstenar’. Ett protein består av 20 olika aminosyror, där nio av dessa är livsnödvändiga men utanför kroppens egna produktionsförmåga. För att få in dessa aminosyror måste de intas via kosten – där exempelvis kött, linser och mejeriprodukter har höga proteinhalter.



För att skapa celler, hormoner och enzymer behöver kroppen proteiner – således kallas de för ’kroppens byggstenar’. Proteiner består av ca 20 aminosyror, men endast nio av dessa är essentiella. Trots detta kan de inte tillverkas av kroppen, så behovet måste tillfredsställas via kosten. Livsmedel med hög proteinhalt är exempelvis mejeriprodukter, linser och kött.

Vanliga frågor om proteiner

Hur mycket protein om dagen behöver kroppen?

Enligt Livsmedelsverket ska 50-70 gram protein intas per dag för att uppfylla kroppens behov. En annan måttstock är att tänka att 50-70 % av ens kaloriintag ska vara protein. Om du vill bygga muskler kan du öka ditt proteinintag och om du är över 65 kan du minska det.

Vad händer om man äter för lite protein?

Om du äter för lite protein under en längre period kan du få hår- och hudproblem samt utveckla infektionskänslighet. Du kan också få leverproblem och förtvinade muskler. Barn som inte får i sig tillräckligt med protein tenderar att få sin tillväxtkurva stagnerad.

Kan man få i sig tillräckligt med protein på en vegetarisk kost?

Självklart! En vanlig missuppfattning är att protein endast – eller främst – kommer ifrån kött. Men till exempel mejeriprodukter, baljväxter, nötter och broccoli innehåller höga halter av protein. Du behöver alltså inte äta kött för att få i dig 50-70 gram protein om dagen.