Omega 3

Omega 3 är en typ av fleromättat fett som kroppen behöver för att bland annat reglera blodtrycket, bygga samt reparera celler och det hjälper att stärka immunförsvaret. Att det är en fleromättad fett innebär dessutom att kroppen själv inte kan producera ämnet. Det är istället något man får i sig genom sin kost.

De flesta känner till att en varierad kost är viktig för att må så bra som möjligt och få i sig alla vitaminer och mineraler som behövs. För att få i sig tillräckligt med Omega 3 bör man äta fisk 2-3 gånger i veckan, gärna fet fisk minst en gång i veckan.



Men eftersom inte alla äter fisk, vare sig det beror på allergier eller att de inte äter kött, finns det även annan kost som innehåller ämnet. Till exempel rapsolja. Sedan finns det självklart kosttillskott för de som inte klarar att få i sig tillräckligt med Omega 3 genom sin kost.

Vanliga frågor om Omega 3

Vilka livsmedel innehållet Omega 3?

Det finns en rad med livsmedel som innehåller Omega 3. Fet fisk är den vanligaste, som makrill, sill och lax. Men det finns även alger som innehåller ämnet. Samt rapsolja och andra fetter som är tillverkade av rapsolja. Valnötter är även en bra källa till Omega 3.

Vilka effekter har Omega 3?

Omega 3 har flera positiva effekter på kroppen. Det hjälper bland annat med att upprätthålla normal hjärtfunktion och hjärnfunktion. Omega 3 hjälper även att reglera blodtrycket, stärka immunförsvaret och hjälper kroppen att bygga samt reparera befintliga celler. Omega 3 har även visat sig kunna sänka triglyceridnivån.

Vem behöver äta Omega 3-tillskott?

Personer som inte får i sig tillräckligt med Omega 3 genom kosten kan rekommenderas till att äta tillskott. Det kan vara vegetarianer eller veganer som inte äter fisk. Men även personer som har en fiskallergi. Ifall man känner sig osäker på att äta tillskott rekommenderas det att man pratar med sin läkare.